Liiketoimintasuunnitelma on dokumentti joka kuvailee liikeideaa, toiminnan tarkoitusta, markkinat sekä taloudellisen ja rahoituksellisen ennusteen. Se on todella tärkeä varsinkin yrityksen alkumetreillä.Liiketoimintasuunnitelma ei ainoastaan kerro yritystoiminnan edistymistä, vaan se näyttää suunnitelmasi esimerkiksi, pankille.Liiketoimintasuunnitelmalla voidaan varmistaa että olet oikealla jäljillä yrityksen suhteen.Yritystoiminnan edetessä se pitää päivittää.
Kirjoita selkeä suunnitelma
Kirjoitettu suunnitelma helpottaa selkiyttämään ajatuksesi jatyöskentelemään suunnitelmien
mukaisesti. Jos kohtaat jossain kohtaa vaikeuksia, se helpottaa paluuta suunnitelman
mukaiselle kehityspolulle. Tavallisesti liiketoimintasuunnitelman aikajakso on kaksitoista
kuukautta,jolloin se pyritään aina myös tekemään kuukausitarkkuudelleLisäksi taloussuunnitelmat laaditaan kestoltaan ainakin kahden – kolmenvuoden mittaiseksi.
Suunnitelmajakson pidentyessä kuukausikohtainen tarkkuusei enään ole niin
tarkoituksenmukaista.
Kirjoitettu suunnitelma helpottaa selkiyttämään ajatuksesi jatyöskentelemään suunnitelmien
mukaisesti. Jos kohtaat jossain kohtaa vaikeuksia, se helpottaa paluuta suunnitelman
mukaiselle kehityspolulle. Tavallisesti liiketoimintasuunnitelman aikajakso on kaksitoista
kuukautta,jolloin se pyritään aina myös tekemään kuukausitarkkuudelleLisäksi taloussuunnitelmat laaditaan kestoltaan ainakin kahden – kolmenvuoden mittaiseksi.
Suunnitelmajakson pidentyessä kuukausikohtainen tarkkuusei enään ole niin
tarkoituksenmukaista.
Avainkohdat liiketoimintasuunnitelmassa
Liiketoimintasuunnitelmaan kannattaa kuvata
yleiskatsaus toimialasta, lyhyt kuvaus mitä liiketoiminnassasi teet, oma myyntityösi
asiakkaisiin ja kilpailuetusi muihin kilpailijoihin nähden, sekä kuvaukset kuinka
toteutattaisit tuotantosi tai palvelusi ja mistä hankit tarvikkeet.
Valmistele myös markkinointi‑ja myyntistrategiasi valmiiksi, esimerkiksi kuinka monta
asiakasta sinun on saatava ja kuinka pitkäaikaisiksi asiakkaiksi heidät on mahdollista saada.Liiketoimintasuunnitelma kuvaa myös mihin työsi perustuu, keitä henkilöitä siihen tarvitaan ja
minkälaisia kiinteistö‑, kone‑, laite‑ ja muita investointeja tarvitaan.Hyödynnä yritysneuvontaa liiketoimintasuunnitelman arvioinnissa.
Aseta itsellesi tavoitteita kun suunnittelet ja kirjoitat liiketoimintasuunnitelmaasi
Mieti kenelle, miten ja milloin haluat myydä palveluitasi?
Arvioi suurpiirteisesti kuka jaminkälainen asiakkaasi on ja pyri tietämään heidän
tarpeet hyvinKun tuotat palvelut asiakkaallesi, kuinka paljon voit käyttää siihen aikaa?Yritystoimintaa harjoitettaessa aikaa menee aina moneen muuhunkin asiaan
kuin pelkästään asiakaspalveluun tai palveluiden tuottamiseen.
Tärkeää on siis muistaa järjestääaikaa työn ohella itsellensä.
Liiketoimintasuunnitelmaan kannattaa kuvata
yleiskatsaus toimialasta, lyhyt kuvaus mitä liiketoiminnassasi teet, oma myyntityösi
asiakkaisiin ja kilpailuetusi muihin kilpailijoihin nähden, sekä kuvaukset kuinka
toteutattaisit tuotantosi tai palvelusi ja mistä hankit tarvikkeet.
Valmistele myös markkinointi‑ja myyntistrategiasi valmiiksi, esimerkiksi kuinka monta
asiakasta sinun on saatava ja kuinka pitkäaikaisiksi asiakkaiksi heidät on mahdollista saada.Liiketoimintasuunnitelma kuvaa myös mihin työsi perustuu, keitä henkilöitä siihen tarvitaan ja
minkälaisia kiinteistö‑, kone‑, laite‑ ja muita investointeja tarvitaan.Hyödynnä yritysneuvontaa liiketoimintasuunnitelman arvioinnissa.
Aseta itsellesi tavoitteita kun suunnittelet ja kirjoitat liiketoimintasuunnitelmaasi
Mieti kenelle, miten ja milloin haluat myydä palveluitasi?
Arvioi suurpiirteisesti kuka jaminkälainen asiakkaasi on ja pyri tietämään heidän
tarpeet hyvinKun tuotat palvelut asiakkaallesi, kuinka paljon voit käyttää siihen aikaa?Yritystoimintaa harjoitettaessa aikaa menee aina moneen muuhunkin asiaan
kuin pelkästään asiakaspalveluun tai palveluiden tuottamiseen.
Tärkeää on siis muistaa järjestääaikaa työn ohella itsellensä.
Ole intohimoinen ja innostunut
Hyvällä ja positiivisella asenteella saavutat tavoitteita, päivä päivältä enemmän.
Voit löytää uusia ratkaisuja asioihin ja keksiä uutta.
Kun olet asiantuntija‑alalla tai yritystoimintasi perustuu erityiseen osaamiseen,
olet osa yritystäsi, kenties sen kaikista ulospäin näkyvin osa.
Tämäkin kaikki kannattaa siis suunnitella. Asiakkaasi silmin sinä olet varmasti
yrityksesi tärkein brändi. Valmiita liiketoimintamalleja on saatavana paljon,
esimerkiksi. YritysSuomella, Finnveralla, Suomen Uusyrityskeskukset ry:llä sekä
monilla muilla alan toimijoilla.
Hyvällä ja positiivisella asenteella saavutat tavoitteita, päivä päivältä enemmän.
Voit löytää uusia ratkaisuja asioihin ja keksiä uutta.
Kun olet asiantuntija‑alalla tai yritystoimintasi perustuu erityiseen osaamiseen,
olet osa yritystäsi, kenties sen kaikista ulospäin näkyvin osa.
Tämäkin kaikki kannattaa siis suunnitella. Asiakkaasi silmin sinä olet varmasti
yrityksesi tärkein brändi. Valmiita liiketoimintamalleja on saatavana paljon,
esimerkiksi. YritysSuomella, Finnveralla, Suomen Uusyrityskeskukset ry:llä sekä
monilla muilla alan toimijoilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti